De pracht van zelfontwikkeling

Het leven bestaat uit levenslessen. Binnen die lessen word je uitgedaagd, kom je voor keuzes te staan én heb je de ruimte om te doen wat jij zelf wilt- ook al voelt dat soms niet zo. Je mind creëert namelijk je belevingswereld en dus zijn je gedachten baas over jouw werkelijkheid.

Elke dag brengt nieuwe mogelijkheden en elke dag mag je nieuwe keuzes maken. Je ervaart emoties als sleutels tot verandering. Ben je boos? Tijd om in te zien wat jou zo triggert en waarom jij je zo verzet tegen de situatie. Werkelijk álles is een leermoment.

De belevingswereld van een kind

Hoe zit dat met kids? Zij groeien en leren als vanzelfsprekend. Het lijkt misschien zo dat zij daar weinig keus in hebben en misschien is dat ergens ook wel zo, aangezien zij ook fungeren als spiegels voor hun omgeving.. Máár zij hebben zeer zeker impact op hun eigen wereld. Er gebeurt zo veel op fysiek vlak dat de ouders soms de verwerking van herinneringen en ervaringen vergeten. Zo komt het kind al vroeg zélf voor grote belevingskeuzes te staan. Kies ik ervoor om het zo te doen als mijn moeder? Zoals het voorbeeld dat mij gegeven word? Zet ik mij af tegen alles- als uiting van mijn innerlijke dit-is-niet-mijn-manier-en-ik-weet-niet-hoe-dan-wel-gevoel?

Opvoeding en begeleiden

Het is altijd wikken en wegen wanneer je samenleeft met een ander mens. Of dit nu kinderen zijn, vrienden of familieleden. Je leeft nu eenmaal in elkaars aura en maakt elkaar mee van dichtbij, iedere dag.

De rol van ouder/begeleider wordt vaak gezien als een taak. Een rol als opvoeder is regels opstellen en normen en waarden doorgeven. Zorgen dat er niets fout gaat, terwijl jijzelf eerlijk gezegd het leven ook niet helemaal onder de knie hebt. Waarom geef je deze programmeringen op diezelfde manier door aan jouw kind? Ben je soms bang voor verandering? Of heeft dit indirect met jezelf te maken en projecteer jij jouw tekortkomingen op het kind? Allemaal zeer boeiende vragen om eens eerlijk te beantwoorden!

Ouders in deze tijd zijn bezig met van de ene naar de andere afspraak te haasten. Ben je er bewust van dat het kind zich zo totaal ongezien voelt? Je bent misschien wel aanwezig maar je gedachten zijn heel ergens anders. Wat maakt dat de realiteit die je probeert te creëren voor je kind een andere wordt dan je waarschijnlijk wenst. Gelukkig hebben kids onvoorwaardelijk liefs en zal je het niet snel fout doen in hun ogen. Maar los van dat het goed of fout is wat je ‘doet’ in de wereld die jij voor ze ‘maakt’, is het belangrijk stil te staan om te begrijpen hoe zij het ervaren! Ieder kind is uniek en dáár moet vanuit gegaan worden. Je kunt niet de handleiding van een video-recorder ook gebruiken voor een dvd-speler, allebei electronica, de ene in een nieuwer jasje dan de vorige.

Schoolsystemen

Ook in het onderwijs zijn de leraren niet aanwezig in het hier en nu. Er wordt vaak meer aandacht besteed aan het uitvoeren van het lesplan en de methodiek dan dat er werkelijk naar de individualiteit van de kids wordt gekeken.

Mijn ervaring

Ik heb mij nog nooit gezien of begrepen gevoeld op een school. Wel voelde ik hoge verwachtingen, prestatiedruk, zware emoties van leerkrachten en klasgenoten, geen ruimte voor mijn input of gevoelens en voelde ik me misplaatst op alle mogelijke manier. Dit maakte dat ik veel tijd doorbracht mijn essentie in twijfel te trekken. Als anderen niet zo veel waarde hechten aan persoonlijk liefdevol contact, moet ik daar dan ook maar mee stoppen? Ben ik de enige die zo is? Waarom snapt niemand mij?

Mijn moeder deed er altijd uren over om mij  naar bed te brengen omdat ik mijn gedachtespinsels met haar deelde. Jammer genoeg wist zij ook geen antwoorden op mijn vragen en voelde ik veel mededogen van haar, wat maakte dat ik die gevoelens haar ook niet wilde ‘aandoen’. Ik nam het besluit minder ruimte in te nemen. Zodat iedereen om mij heen het makkelijker zou krijgen. Wie weet als ik mee deed met de rest, dat ik dan kon gaan begrijpen waarom het zo voor hen werkt.

Nu ben ik volwassen en zie ik in dat het voor niemand zo heeft gewerkt.  Alle kinderen, stuk voor stuk, stonden er alleen voor.

Ik kies voor een wereld waarin:

Alle kinderen én volwassenen vanuit hun essentie leven en daarin alle ruimte ervaren om te doen wat ze hier horen te doen en leren wat ze mogen leren elk op hun eigen manier.

Een wereld waar we er voor elkaar zijn, maar bovenal voor onszelf. Zonder ons ooit op de achtergrond te moeten plaatsen!

Om hieraan bij te dragen heb ik besloten om weer naar school te gaan. Niet om te leren hoe ik met kinderen moet omgaan, ik weet al van mijn vorige SAW studie dat de boeken niets beschrijven over het intuïtief en natuurlijk leren, maar om te snappen hoe ze het momenteel aanpakken.

Met de kennis die ik vergaar uit mijn éénjarige leertraject als gespecialiseerd pedagogisch medewerker zal ik weten waar ik moet beginnen. Plus ik kan stage lopen op vrije scholen, waar ik uiteindelijk ook wil werken als yoga en theater gpm 🙂 !!

Waarom ik hiervoor kies? Omdat ik geloof dat kinderen de toekomst zijn. Als zij heldere lichtjes blijven en hun plek innemen als lichtbakens kunnen we écht de wereld gaan veranderen!

Vanuit een natuurlijke en holistische benadering sta ik voor het unschooling . Uit mijn klas geen studenten die zich aanpassen om aansluiting te vinden in de maatschappij, maar krachtige inspirators die een geheel eigen visie en talent hebben ontwikkeld en klaar zijn om de wereld te verrassen met een unieke bijdrage. Vrije liefdevolle kinderen worden vrije liefdevolle volwassenen en die krijgen weer vrije liefdevolle kinderen en zo door 🙂 Dáár word ik blij van.

Conclusie:

Elke dag brengt nieuwe mogelijkheden en elke dag mag je nieuwe keuzes maken. Je ervaart emoties als sleutels tot verandering. Ben je boos? Tijd om in te zien wat jou zo triggert en waarom jij je zo verzet tegen de situatie. Werkelijk álles is een leermoment. De kunst is om de lessen te herkennen wanneer ze zich presenteren in plaats van ze volledig te willen begrijpen. Begrip komt vaak achteraf pas. En dat is ook maar beter, zo krijg je de ruimte om volledig in het hier en nu te doorvoelen wat je mag leren.

Zelfontwikkeling brengt mij verder op mijn levenspad en alle keuzes die ik daarin maakt zijn goede, omdat ik het beste met mij voor heb en omdat ik er voor mijzelf ben als ik weer een ander pad insla.

Studying is not much fun, but I do love to learn and grow <3 

Om mijn levensmissie te leven moet ik soms harde keuzes maken. Het heeft geen zin om lang stil te staan bij wat er wel of niet kan misgaan. Het resoneert en ligt op één lijn met mijn gevoel en dus ga ik het aan. Ook al is het niet makkelijk om als alleenstaande moeder weer een studie op te pakken.

Over een tijdje zal ik inzien wat de periode mij allemaal zal hebben gebracht en eerlijk, wat is nou één jaartje van ons leven?!

 

Een kleine maand later -toegevoegde note:

Uiteindelijk geen studie gaan volgen, ik ben namelijk aangenomen om als toneeldocente les te geven in het bewuste onderwijs! Het gene wat ik met die studie wilde gaan bereiken staat nu al voor mijn neus. Fantastisch hoe dit zich heeft kunnen manifesteren. Zonder mijn aanwijzingen heeft het zijn weg gevonden. Dit pad is op een stroomversnelling gekomen sinds ik de keuze om weer naar school te gaan heb durven maken! Hello creatiekracht, je taime!

Print Friendly

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

TrackBack URL

http://www.emvotion.nl/de-pracht-van-zelfontwikkeling/trackback/

PAGE TOP