De échte reden waarom we slapen


 

What sleeping really is
Ik vond t altijd zon gek idee, dat je slaap nodig hebt. Je lichaam afsluiten om daarna weer door te gaan. Ik weet inmiddels dat je levensenergie van heel veel plekken kunt halen. Wat is dan de ware aard van het slapen?
De oude grieken en andere wijze beschavingen sliepen op een heel andere wijze dan dat wij dat tegenwoordig doen.
Ik geloof dat wij ons ritme hebben aangepast op een werkdag. Terwijl er uit onderzoek is gebleken dat je t efficiëntste werkt met een parttime werkweek. 25 – 30 u p w -een reguliere baan that is.

Als zelfstandig ondernemer snap ik dat je energie krijgt uit het werken aan jouw kindje, jouw project. Tegelijkertijd is het fijn om je rust te waarborgen en niet too much te willen presteren wat ten koste gaat van je gezondheid, eetgewoontes en je lifestyle en relaties.

Back to sleeping. Wat gebeurt er in je slaap? Je hebt vier stadia van slaap:

Non-REM-slaap:

1. de sluimerfase;
2. de lichte slaap;
3. de diepere slaap;

REM-slaap:

4. de droomslaap. De diepe slaap (fase 3 en 4) en de droomslaap zijn het belangrijkst. De diepe slaap zorgt voor lichamelijk herstel en de droomslaap zorgt voor geestelijk herstel.

Je droomt, je lichaam staat op standbye maar toch doet ie heel veel in je slaap

: de hoeveelheid groeihormonen neemt toe – vandaar dat kinderen nachtelijke groeikramp ervaren

: een hoger percentage in het aanmaken van nieuwe cellen en afweerstoffen

: de hoeveelheid stresshormonen neemt af

Deze slaapcyclus ga je door in circa 4 uur. Wetenschappers noemen de overige uren dat je slaapt een rest-slaap, omdat het niet duidelijk is wat deze slaap voor nut heeft..

Wordt je wakker voor de cyclus klaar is voel jij je niet uitgerust. Doe je een powernap en ontwaak je voor je in de diepe slaap komt, dan voel jij je juist weer fit omdat jouw lichaam zich heeft voorbereid op activiteit.

Hoe er nu geslapen wordt-voorbeeld: Neem een dag van de gemiddelde arbeider. Meneer Pietersen staat op om 6 uur, vervolgens ontbijt hij en is hij 40 minuten onderweg naar zijn werk. Hij begint om 07:30 met werken heeft om 11:00 een kleine pauze van 10 minuten en werkt vervolgens door tot aan de lunch om 12:30 – 13:30. Om 17:00 mag hij uitklokken en om 17:10 rijd hij van de parkeerplaats naar huis waar hij om 17:50 aankomt(geen files meegerekend).

Stel dat hij tientallen mensen onder ogen komt, waarvan hij 2 gesprekken als heel heftig ervaart. Hij krijgt een aantal taken toegewezen die hij met grote moeite uitvoert omdat hij het principieel niet met de beslissing van zijn leidinggevende eens is. Én hij heeft in zijn lunch een evaluatiegesprek gehad met zijn afdelingsmanager over zijn functioneren en de toekomst.

Je kunt je voorstellen dat meneer Pietersen na zo’n lange dag uitgeput thuiskomt. Ga maar eens na wat hij allemaal heeft gedaan op zijn dag. Vaak allemaal dingen om systematisch uit te voeren naar andermans verlangen. Dit is heel zwaar voor geest en lichaam.

Maar omdat meneer Pietersen niet bewust is van deze gigantische hoeveelheid prikkels krijgt het geen uitlaatklep en wordt het onder het kleedje geschoven. Hij kijkt nog wat televisie terwijl hij aan het eten is, maar komt niet echt in de ontspanning.

Hij vult de prikkels aan met nieuwe prikkels die de ontevredenheid verder wegschuiven. Misschien heeft hij nog een verjaardag of gaat hij een kop koffie halen bij de buurvrouw en ligt hij om 23:00 uur in bed om de volgende dag hetzelfde riedeltje nogmaals te herhalen.

Dit betekend dat hij 7 uur slaap heeft op een nacht. Hij heeft geleerd dat hij minstens zeven uur slaap nodig heeft om volledig op te laden. Maar wanneer hij ’s morgens uit bed stapt voelt hij zich allesbehalve fit en uitgeslapen. Hoe komt dit? Omdat hij bijna twee keer door een slaapcyclus is gegaan en abrupt is gewekt door zijn wekker.

De voornaamste reden van zijn chronische vermoeidheid is het feit dat hij méér prikkels opdoet dan hij kan verwerken.

Bewuste/onbewuste

Overdag ben je met je bewustzijn bezig, je leert en gebruikt je hersenen om je lichaam aan te sturen. Je hebt honderden gedachtes en af en toe komen er ingevingen in je op of herinneringen die je ergens hebt opgeslagen. Dit word getriggerd door een gebeurtenis, desondanks gebeurt alles in jouw belevingswereld. Je onderbewuste communiceert de hele dag door met je bewuste. Wist je dat je onderbewuste zeventig procent zo krachtig is als je bewuste? Moet je nagaan hoe de law of attraction werkt vanuit je onderbewuste! Dit kan je overigens trainen en dát vogel ik as we speak uit.:) Daarover volgt later meer.

Slapen is regenerating van je onderbewuste. Soms heb je zoveel meegemaakt en prikkels binnen gekregen dat je behoefte hebt aan me-time, je trekt je terug om alles te verwerken. Zo is dit ook de bedoeling van slaap. Maar het is belangrijk dat je gaat slapen omdat jij de liefdevolle intentie hebt om alles te verwerken en zo de samenwerking aangaat met je lijf en je wezen. Je gedachtes synchroniseren met je harde schijf en zo kan je de balans opmaken.
Dit is dan ook de reden waarom je niet acht uur  aan slaap nodig hebt. Maar precies net zo lang als jij nodig hebt te verwerken wat je hebt opgeslagen in je impact ratius op een dag/nacht, welk deel je dan ook maar wakker bent geweest in je bewuste.
Interesting hmm?

Ik ben nu aan het uittesten om mezelf op te laden zodra ik moe word, of mezelf wil afzonderen. Ik merk al wel dat ik niet persee hoef te slapen, energetisch opladen werkt ook heel goed! Plus het niet van mezelf constant moeten doorwerken of presteren helpt enorm mee aan mijn algemene ontspanningsstaat! Het is alleen af en toe lastig om te merken dat mijn omgeving het liever heeft dat ik mee doe met hun slaap- en werkgebruiken.

Moeheid gebruikt je lichaam dus als boodschap voor een time-out. Distantieer je van deze materiële wereld door je naar binnen te richten, om je energetische en astrale lichaam op actief te zetten.

Pak daarom dus vooral je slaap/rustmoment wanneer je je moe voelt!

En maak jezelf niet bang als je nog maar zes uur slaap ziet staan op de klok of als je niet in slaap kunt komen. Jij werk niet persé zo systematisch, anders sliep je al wel precies op die manier!

Liefs

Print Friendly

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

TrackBack URL

http://www.emvotion.nl/de-echte-reden-waarom-we-slapen/trackback/

PAGE TOP